Foto: Eugenio Rucuenco
Als schrijver Geert Kimpen (41) een weddenschap afsluit met God, krijgt hij de volgende dag een uitnodiging voor een Kabbalales. Niet lang daarna reist hij met zijn gezin de halve wereld af, op zoek naar het verhaal dat hij later zal vertellen in zijn roman 'de Kabbalist'.
Volgens de mystieke Joden heeft Mozes op de berg Sinaï naast de tien geboden ook een geheime code ontvangen. Deze mystieke leer om de geheime lagen in de Bijbel te kunnen ontdekken, heet Kabbala. Voorheen deelden alleen Joodse Kabbalisten deze geheimen met elkaar, maar tegenwoordig storten miljoenen niet-Joden zich ook op deze filosofie. Ook het leven van Geert Kimpen is totaal veranderd sinds hij de Kabbala in zijn leven verwelkomde. Een portret van een moderne Kabbalist.
Door Jolanda Kleij
In de Kabbala is het belangrijk om achterliggende gedachtes van de Bijbel te ontdekken. Het gaat niet om de letterlijke tekst. "Een bekend voorbeeld is de schepping van Adam en Eva. Als rationeel mens heb ik dit nooit serieus kunnen nemen. Als Kabbalist lees je hierin de beschrijving van de big bang. Kabbalisten leggen dit op een spirituele manier uit. De wetenschappers lopen bij deze theorie tegen grenzen aan, daar is spiritualiteit het antwoord op. Ik hoop dat wetenschap en religie elkaar in de toekomst gaan vinden."
Ooit verwezenlijkte hij zijn jongensdroom door in het theater te gaan werken. Eerst als acteur, later als regisseur. "Maar op het laatst ging mijn hart niet meer kloppen van de projecten die ik deed. Ik kon er mijn ei niet meer in kwijt." Geert Kimpen gaf drie jaar geleden zijn theaterwerk op om zich helemaal te kunnen wijden aan het schrijven van een boek.
"Ik had gewed met God. Ik wilde concrete antwoorden. In ruil zou ik een boek schrijven. Toen ik de volgende dag een uitnodiging in mijn mailbox kreeg voor een Kabbalales, twijfelde ik niet." De oud Russische Kabbalaleraar vroeg Kimpen om het verhaal te beschrijven van Chaim Vital, de Kabbalist die in de zestiende eeuw de eerste aantekeningen maakte op schrift. Tot die tijd werden de geheimen van de Bijbel alleen mondeling doorgegeven van generatie op generatie.
Voor het boek reisde Kimpen de halve wereld af. "Ik wilde weten waar mijn personages gelopen hadden. Maar behalve voor research, was het ook heel leuk om die reizen te maken met mijn vrouw en dochter. Het is ons ideaalbeeld van het leven om deze dingen te kunnen delen." Zijn vrouw Christine is tot op zekere hoogte ook gegrepen door Kabbala. "We hebben bepaalde rituelen geadopteerd in ons dagelijks leven. Elke week vieren we Sabbath, de Joodse rustdag. In het begin was dat best raar, omdat ik Rooms-katholiek opgevoed ben."
Kimpen hangt geen geloof meer aan. "Ik voelde me nooit helemaal thuis bij het Christendom. Ik had er een haat-liefde verhouding mee. De letterlijke Bijbel vind ik ook een wreed en bloederig boek. Ik snap niet dat mensen hierdoor geïnspireerd raken. Daar ben ik waarschijnlijk te rationeel voor."
De Kabbala is nu zijn basisfilosofie. "Ik ben er elke seconde mee bezig door mezelf te toetsen of ik nog leef wat ik aanhang." Kimpen hoopt daarmee dat hij een beter mens is geworden: "de laatste weken heb ik geworsteld met mijn nieuwe boek. Net toen ik weer nieuwe inspiratie had, stonden er onverwachts twee vrienden voor de deur. Dat kwam eigenlijk helemaal niet uit, maar de Kabbala gaat er van uit dat elk mens een vonk van God is. Dan moet ik mezelf terugfluiten en alles opzij zetten om mijn vrienden als koningen te ontvangen. Vroeger zou ik veel harder zijn geweest en misschien een excuus bedacht hebben om verder te kunnen werken."
Kabbala is populair en wordt niet altijd serieus beoefend. "Ik heb aan den lijve ondervonden hoe het is om gediscrimineerd te worden door je belangstelling voor iets. Toen ik in Tsfat - het centrum van de Kabbala - was, werd ik door de Joodse leraar afgewezen omdat ik niet Joods was. Dat doet pijn. Dus wie ben ik om mensen die minder weten dan ik en alleen steun vinden in een rood armbandje (een rood armbandje beschermt tegen kwade krachten; redactie) te veroordelen. Het kan het begin zijn van iets moois. Het is beter om een armbandje te dragen dan je lam te zuipen."
"Ik geef mijn dochter Zonneke de Kabbala mee, maar ze moet daarin wel haar eigen weg vinden. Ze gaat binnenkort naar een Christelijke school en daar zal ze andere dingen horen dan die ik haar vertel. Dat vind ik prima." Kimpen kan niet voorkomen dat zijn vierjarige dochter ook de kennisachterstand oploopt waar hij zelf mee te kampen had, toen hij aan Kabbala begon. "De joodse jongetjes kennen op hun derde het hele Hebreeuwse alfabet al."
"Er is geen betere leerschool om de Kabbala praktisch te maken dan het leven zelf. Juist in een druk leven krijg je elk moment kansen om te oefenen en de goddelijke vonk in mensen te zien. Hier zou elke religie in wezen om moeten gaan. Het gaat niet om een abstracte God, maar om zelf te proberen volgens de normen van iets goddelijks te leven. Het streven om zelf goddelijk te worden, hoe ambitieus dat ook is."